Vandra Storulvån till Sylarna

Denna vecka har det varit regn och rusk i Ullared. Snön som kom har regnat bort. Det blir inga vinterbilder i detta inlägg som jag nämnde i förra inlägget. Utan jag tänkte berätta mer om när jag var i Jämtländska fjällen och vandrade.

Storulvåns fjällstation i Jämtland
Storulvåns fjällstation.

Jag körde de cirka 100 milen från Ullared upp till Storulvåns fjällstation. Stannade och övernattade i Dalarna på vägen upp. Sov en natt vid Storulvåns fjällstation och vandrade den 16 km in till Sylarnas fjällstation. Hade fantastiskt väder den dagen.

Vandrar på leden mot Sylarnas fjällstation.
Vandrar mot Sylarnas fjällstation.

Att vandra i fjällen försöker jag göra varje år. Det är så vackert och rofyllt att ge sig ut i ingenmansland. Vidderna och vyerna är fantastiska. Det primitiva livet med att sova i tält. Höra ljudet från gasolkökets låga när man värmer vatten till morgonkaffet eller maten.

Solnedgång vid Sylarnas fjällstation
Livet är toppen vid Sylarnas fjällstation och kvällens solnedgång.

Topptur till Storsylen

Dag tre vandrade jag upp på Storsylens topp som ligger 1762 m.ö.h. Det är lite svårt att hitta leden upp till toppen mot slutet. Stenar brukar vara utmärkta med röda prickar men ju längre upp man kommer desto svårare är de att hitta de utmärkta stenarna. Då får man ta sikte på andra vandrare som har kommit längre upp på berget. På vägen upp till Storsylen och uppe på toppen träffade jag på flera personer.

Glad kvinna på toppen av Storsylen.
Glad kvinna på toppen av Storsylen. Fotbevis för sociala medier är ett måste.

Ibland undrar jag om det är något genetiskt i oss människor att vi vill upp på toppar. Man vandrar och sliter i timmar och så kommer man upp på en bergstopp. Är där några minuter och sedan vill man ner. Mission completed!

När man gjort en topptur är man mör i kroppen. Men efter en dusch på Sylarnas fjällstation och mat känner man sig som en ny människa.

När jag varit vid Sylarnas fjällstation i några dagar vandrade jag åter till Storulvåns fjällstation och tog det lugnt ett par dagar. Sprang fjällöpning, läste och gick kortare dagsturer.

En tallrik med lunch på Storulvåns fjällstation.
Lunch på Storulvåns fjällstation.

Dagen jag åkte vidare åt jag lunch på Storulvåns fjällstation och den var god efter all pulvermat som man ätit dagarna innan.

Hyrde rum i byn Edåsdalen

På vägen hemåt stannade jag i byn Edåsdalen och hyrde ett rum. Edåsdalen ligger några mil utanför Åre. Jag bodde där i några dagar och tränade löpning. En dag åkte jag till Vålådalens fjällstation och sprang upp på toppen av Ottfjället 1265 m.ö.h. Den dagen var ingen bra löpdag. Jag fick stanna flera gånger och vila på fjällsluttningen. Hade ingen energi i kroppen. Det var bara tungt. Men så är det ibland. Det är bara att ta nya tag på nästa tur. Aldrig ge upp.

Detta var min semester i Jämtlandsfjällen och jag hoppas att det inte dröjer länge till nästa fjälltur. Då ska jag vandra, springa och bara vara. Gör det du med. Upplev Svenska fjällen. Det är dagens tips.