Vanlife på Öland med husbil

För några dagar sedan var jag på Öland och testade på vanlife. Den senaste tiden har jag byggt en del på min van, skåpbil som ska bli husbil.

Kör på Ölandsbron.

Det var för cirka ett år sedan som jag köpte skåpbilen. Under min semester sommaren 2019 byggde jag varje dag i tre veckor. Sedan åkte jag upp till fjällen och levde vanlife på min semestrade. Skåpbilen var inte helt klar utan jag testade olika funktioner. Under våren 2020 har jag planerat om layouten i husbilen och flyttat köket med mera. Nu var jag ute några dagar och kände på den nya layouten. Den verkar vara okej och jag ska bygga klart husbilen när tid finns. Ska bara göra några mindre förändringar när det gäller elen.

Fyren Långe Erik, Trollskogen och Långe Jan

Min resa började med att jag åkte från Ullared genom Småland och upp till Ölands norra udde. Det var cirka 38 mil. Väl framme parkerade jag utmed vägen. Det var tre andra husbilar som hade parkerat där.

Fyren Långe Erik
Jag framför fyren Långe Erik på Ölands norra udde.
Utsikt från fyren Långe Erik
Utsikt från fyren Långe Erik.

Andra dagen var jag och tittade på fyren Långe Erik och promenerade utmed stranden. Jag var uppe i fyren och det var en fantastisk utsikt över udden. Vädret var okej med lite blåst. Men det blåser förmodligen alltid när man är på en udde ute i Östersjön.

Efter fyrbesöket åkte jag till Trollskogen som är ett naturreservat som ligger några kilometer från norra udden. Där promenerade jag en led som var 4,5 kilometer i den fantastiska Trollskogen. När man kommer längst upp på leden förstod man varför skogen kallas Trollskogen. Det var fascinerande hur träden kunde växa. De hade kringliga slingriga grenar som slingrade sig i olika former. Som man kan föreställa sig att det ser ut i en “riktig” trollskog. Där fanns en 900 år gammal ek som såg väldigt mänsklig ut. Många av träden påminde om miljöer i filmerna Sagan om ringen.

Efter promenaden på leden gick jag till husbilen och åt lunch. När man lever vanlife är det bara att stanna och fixa mat. Allt finns i bilen. Sedan åkte jag cirka 13 mil ner till Ottenby på Ölands södra udde och tittade på Sveriges högsta fyr Långe Jan. Den är 41,6 meter hög. På vägen körde jag förbi Kung Karl X Gustavs mur som är 4,5 km lång.

Körde åter mot norr och hittade en parkering vid en vandringsled där det stod tre andra “riktiga” husbilar. Parkerade där för natten. Utsikt från sängen i husbilen var okej. Man såg exempelvis en gammal väderkvarn. Det blåste en hel del denna natt och vinden svajade husbilen fram och tillbaka.

Utsikt från sängen i husbilen
Min utsikt från sängen i husbilen.

Tredje dagen åkte jag till Kalmar och var inne en sväng på IKEA. Köpte bland annat en ny kastrull till husbilen. Körde till glasriket och svängde in vid en sevärdhet men den verkade vara stängd. Körde vidare till Vetlanda i Småland och till Ädelfors folkhögskola, Holsbybrunn. Där gick jag en medielinje för många år sedan. Detta år var ett av de bästa i mitt liv hitintills. Det var fantastiskt. Av nostalgiska skäl gick jag el-ljusspåret där som jag sprang så mycket förr.

Boplats vid Klevs gruva

Körde sedan till Klevs Gruva och parkerade för natten. Klevs Gruva är en gammal gruva som givetvis var stängd och öppnar inte förrän i juni. Mitt i natten kom det en bil till parkeringen. En person gick ut med ficklampa och man undrade vad det var för person. Det kände lite olustigt. Parkeringsplatsen låg flera kilometer in i den småländska skogen och varför skulle någon vara där vid denna tiden. Personen med ficklampan gick in vid gruvans entré och var borta en stund. När bilen sedan åkte stannade den utanför min husbil en stund och sedan åkte den. Nu i efterhand tror jag det var en väktare som hade sin rond vid gruvan.

Detta var min lilla resa som jag har tänkt göra under en längre tid. Skönt att komma bort några dagar och leva vanlife.